Voorzitter,
De algemene bepaling die met dit wetsvoorstel aan de Grondwet zou moeten worden toegevoegd luidt kortweg: “De Grondwet waarborgt de grondrechten en de democratische rechtsstaat.”
Hoewel de algemene bepaling zelf zeer kort is, is deze wel vergezeld met een memorie van toelichting van tien pagina’s. In paragraaf 3.4 van deze memorie van toelichting, getiteld ‘Beknopte formulering’ geeft de regering aan dat sprake is van drie te waarborgen elementen ‘de democratie, de rechtsstaat en grondrechten’ en dat zij er voor gekozen heeft deze niet nader te expliciteren door vermelding van de denkbare verschillende deelelementen.
Dank u wel, voorzitter. Hartelijk dank voor het woord. Via u, mevrouw de voorzitter, wil ook ik de initiatiefneemster van dit wetsvoorstel, Tweede Kamerlid mevrouw Dijkstra, en de minister voor Medische Zorg en Sport, de heer Bruins, hartelijk welkom heten.
Naar deze maidenspeech, voorzitter, heb ik lange tijd uitgezien, omdat dit wetsvoorstel voor mij een van de belangrijkste wetten is die we hier in de Eerste Kamer behandelen. Het gaat hier vandaag niet over het voor of tegen orgaandonatie zijn, maar over leven en dood, over een dilemma dat gaat over een medisch-ethisch levensvraagstuk dat niet door iedereen is te beantwoorden met een ja of een nee. Het gaat over het ultieme recht op zelfbeschikking, over het al dan niet de baas kunnen zijn over je eigen lichaam en over hoe de overheid, de Staat, zich verhoudt tot de burger; over een betuttelende overheid, die voor je kiest als je niet zelf kunt of wilt kiezen, over wie de keuze dient te maken over het al dan niet ter beschikking stellen van iemands organen en over wat de kernwaarden dienen te zijn van de grondwettelijk vastgelegde onaantastbaarheid van het lichaam.
Bijdrage Marjolein Faber
Vrz,
dit wetsvoorstel rammelt niet alleen aan alle kanten, maar versterkt ook de machtspositie van een netwerk bestaande uit o.a. ngo's en vakbonden die al tientallen jaren zich laven aan de subsidietrog.
Het gedram van de PVDA kent geen grenzen en schroomt dan ook niet om over de rug van kinderen het oude socialistische gedachtegoed van verdeling van werk en kapitaal verder uit te rollen.
Vrz,
maandenlang heeft de Minister President er over gedaan om samen met zijn nieuwe vrienden een regeerakkoord te smeden, pronkend met de naam "Vertrouwen in de toekomst".
De naam "Betaalplicht en mond dicht" was passender geweest.
Het zou niet bij iedereen even goed gevallen zijn, maar het was wel een stuk transparanter geweest.
Vrz,
zo als bekend is, is de Partij voor de Vrijheid voor het afschaffen van de Eerste Kamer.
Maar zolang deze kamer er nog is, is het niet verkeerd om onze werkwijze eens kritisch onder de loep te nemen.
Ik dank dan ook de tijdelijke Commissie Werkwijze Eerste Kamer voor haar werk en haar duidelijke verslag. Een verslag dat ook kan functioneren als naslagwerk.
In het verslag zijn diverse aanbevelingen opgenomen, die de fractie van de PVV door de bank genomen kan steunen.
Vrz, opvallend is de paragraaf "Politieke cultuur in de Eerste Kamer" waarin is opgenomen dat alle onderwerpen in de Kamer kunnen worden besproken.
Dit lijkt een open deur, maar blijkbaar was dit niet altijd vanzelfsprekend.
Voorzitter,
Het verkrijgen van het Nederlanderschap hoort geen formaliteit te zijn en al helemaal geen vanzelfsprekendheid: het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit is iets bijzonders, wie dit verkrijgt aanvaardt het Nederlandse staatsburgerschap, met de daaraan verbonden rechten en plichten. Dit hoort niet vrijblijvend te zijn, niet louter het verkrijgen van een Nederlands paspoort als ticket tot de Nederlandse verzorgingsstaat, maar slechts voorbehouden aan wie oprecht een ambitie heeft om als Nederlander te bouwen aan de toekomst van ons land, met onomstotelijk onze Nederlandse waarden- en normen als uitgangspunt.
Vz, het huidige publieke stelsel van bouwtoezicht functioneert niet optimaal, met die analyse is de PVV-fractie het eens. De minister kiest er echter voor om een geheel nieuw privaat stelsel op te tuigen, in plaats van het huidige stelsel te verbeteren.
Een nieuw stelsel waarvan het twijfelachtig is of het een verbetering zal zijn: proefprojecten met verzelfstandigd bouwtoezicht – zoals in de gemeente Den Haag – hebben hiervoor nog geen overtuigend bewijs geleverd.
Vz, het verbreden van de bescherming van het briefgeheim naar alle telecommunicatiemiddelen in plaats van alleen de telefoon en de telegraaf is wat de PVV fractie betreft een logische en noodzakelijke ontwikkeling. Bij de grondwetsherziening van 1983 is dit destijds niet als zodanig meegenomen. De minister merkte hierover bij de behandeling in de Tweede Kamer het volgende op: “Het was in 1983 (…) kennelijk hip om niet alleen het briefgeheim in Grondwet op te nemen, maar ook de telegraaf.”
Bijdrage van Marjolein Faber
23 mei 2017
Vrz,
Zoals de plaatselijke biljart vereniging "Geen keus" notulen maakt van haar ledenvergadering, maakt ook de Europese Raad notulen van haar vergadering.
Zo ook geschiedde op 15 december 2016 toen 28 staatshoofden in deze raad bijeen kwamen om te keuvelen over de Nederlandse handtekening, die nog steeds ontbreekt onder het associatie akkoord tussen de EU en de Oekraïne. Dit werd uiteraard opgenomen in de notulen, die vervolgens omgedoopt werden tot besluit en voilá, daar had de Minister President Rutte zijn oplossing met een juridisch bindend karakter die alle zorgen, die zijn geuit in het maatschappelijk debat, als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.